Mijn naam is Sonja Pie. Ik ben geboren in 1974 te Amsterdam en op gegroeid in Amstelveen. Al enige tijd ben ik woonachting in Amersfoort. Hier woon ik met mijn man en 2 kinderen. Mijn passie is werken met kinderen. Ik heb werkervaring op gedaan in de kinderopvang (zowel regulier als met meervoudig gehandicapten) als groepsleidster en in het speciaal onderwijs (op een school voor langdurig zieke kinderen) eerst als assistente en later als leerkracht. Daarna ben ik als leerkracht werkzaam geweest op een school met jonge risico kinderen.
Kinderen die een extra steuntje in de rug nodig hebben, hebben mij altijd het meeste aan gesproken. Ik denk niet graag in hokjes, maar in de huidige maatschappij kom je er bijna niet onderuit. Bij mijn zoon is dyslectie gediagnosticeerd en zo ben ik mij hierin gaan verdiepen. Zo ben ik erachter gekomen dat veel mensen met dyslectie, dyscalculie, ad(h)d, hoog sensitief en hoogbegaafdheid vaak visueel leren en denken. Er zijn verschillende methodes voor beelddenkers,“Ik leer anders” spreekt mij het meeste aan, omdat deze methode met een overzichtelijk en duidelijk werkboek werkt. Graag help ik kinderen en ouders om een eerste aanzet te geven en grip te krijgen op deze methode. Vandaar dat ik een gecertificeerd “Ik leer anders”coach ben geworden. Het is mooi om met de sterke kanten van een kind te werken en ze een handvat te bieden in het onderwijs.
Tijdens het werken met de kinderen zag ik de vaak dezelfde strukkelingen, zoals veel onrust bij het zitten en een verkeerde pengreep als moeite met het schrijven. Dit kan geen toeval zijn! Er valt hier nog veel winst te behalen wanneer hier rust in gebracht kan worden. Primaire reflex integratie gaf mij het antwoord. Zo ben ik leerling geworden bij de MNRI. En heb ik de basistraining gevolgd en afgerond om zo primaire reflexen te kunnen integreren en rust te brengen in lijf en hoofd.
Verder heb ik de cursus holistisch kindermassage gevolgd. Masseren vind ik erg leuk om te doen en het is mooi om kinderen zo te zien ontspannen. Met name gevoelige/ hoog sensitieve en beelddenkende kinderen staan erg open voor hun omgeving, voor hen is het vaak moeilijk om de prikkels die ze binnen krijgen te doseren en te verwerken.
Tijdens de massage zou ik ook Reiki kunnen toepassen, ik heb Reiki 1- 2 en 3a. Dit is een opleiding die ik persoonlijk graag wilde volgen. Ook mindfulness heeft mijn interesse, even in het hier en nu zijn, kan veel rust geven. Ik geloof dat als je gelukkig wilt zijn, je naar de mens als geheel moet kijken, zowel mentaal als fysiek.
Methodes, technieken en boeken die ik kan gebruiken zijn oa. “Ik leer anders” , primaire reflex integratie (MNRI), Brain gym, Move based learning, het Coachee spel, visueel speel/leermateriaal, ademhalingsoefeningen, mindfulness en de boeken Dyslexie en touwtje springen, Kinesiologie voor kinderen, de Zintuigenboom, Ki voor kinderen en het Leefboek voor kinderen.
Verder wil ik kijken op welke manier ik mijn praktijk als kindercoach wil gaan vorm geven, ik zal in de toekomst de nodige opleidingen en cursussen hiervoor gaan volgen om mezelf en Beeldendwijs te blijven ontwikkelen.
Zo richt ik mij in plaats van op de problemen op de mogelijkheden en kansen die er zijn.